måndag 8 juni 2015

Dragons Back Race Kit - Part 1

Bara 2 veckor kvar till start i dag och mindre än det tills vi åker till Wales, nu börjar man känna sig lite lätt stressad om man har tänkt på allt, förberett sig så gott det går med både träning och praktiska saker. Det var blivit dags att få lite ordning på packningen, jag börjar med energiförsörjningen.

Har försökt få ihop en "meny" med saker som jag är van att få i mig under långa lopp och som jag vet funkar. I vanliga fall får jag inte i mig allt jag har tänkt mig, det blir liksom inte riktigt av under loppet och man ligger hela tiden efter med påfyllningen. Även om det är negativt i vanliga fall så är det än värre nu. Vi skall vara ute i 5 riktigt tuffa dagar, ligger man efter med påfyllningen från dag till dag så blir det tomt i tanken till slut. Nu gäller det att ha disciplin med påfyllningen kontinuerligt.

Den energirika menyn består av...
- Tailwind
- Nötcreme
- ICA's nötmix
- Squeezy Gel
- Snickers
- Flap Jacks
- Taste of Nature Bars
- Torkade Aprikoser
- Elektrolyt tabletter
Har förberett för 10 omgångar med denna lilla meny med lite små variationer, en att ha i ryggan vid start varje dag och en att fylla på med från drop bagen efter ungefär halva dagsetappen. Engergimässigt lär det vara lite mera än vad kroppen hinner ta upp under dagen, det är ca 3800 kcal per dag, men lite marginal behövs och ibland är det något som bara inte funkar att få i sig.

Det serveras riktig frukost före start och riktig mat efter målgång varje dag så det blir påfyllning av depåerna då också med lite variation till den enformiga menyn. Jag har funderat på något matigt att ta i drop bagen också men inte kommit på något vettigt men nu dyker det upp tips i sista minuten från olika håll, vi får se om det blir något mera till "lunchstoppen" vid drop bagen.
Även om det är ganska koncentrerad energi så blir det en rejäl energibomb i packningen när det skall vara för 5 dagar. En liten bomb på 5 kg som har nästan 20.000 kcal. Ingenting för dom som går i bantningstankar, men det behovet är ganska avlägset å andra sidan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar