söndag 29 mars 2015

0 meters vecka

Ja veckan som gått har inte bjudit på många meter löpning, inte en enda närmare bestämt. Besöket i Montreal veckan innan visade sig få konsekvenser. Jag kom hem på fredagen och redan på söndag morgon kändes det att något var på gång. En stark känsla i kroppen av att en förkylning var på gång så jag ställde in det planerade långpasset. Kändes ännu lite mer på måndagen och efter lunch cyklade jag hem, sen blev det hemmaplan resten av veckan. På tisdagen drog tempen upp till 39 grader och där skulle den stanna i 4 dagar visade det sig. Under torsdagen fick jag min misstanke bekräftad, det var influensa som jag lyckats springa i vägen för därborta, halva vårt kontor i Montreal hade tydligen insjuknat.

Nu i helgen har febern börjat släppa och sjukkänslan försvinna mer och mer även om det går sakta. Ett par dager till sen får man ge sig ut igen och känna hur benen bär hoppas jag.

Det är ju i dag bara 85 dagar kvar tills vi står där på startlinjen i Conwy Castle i Norra Wales. Då är det dags för Dragons Backs Race, den tuffaste löparutmaningen jag tagit mig ann hittills. 
Crib Goch - en av de troliga passagerna första dagen (Foto - från nätet)
Man kan börja bli lite smått stressad när det är bottennapp i träningsdagboken, det har inte alls blivit den grundträning som det var tänkt i vinter för att sen vara klar för "long days in the hills". Först ett 3 veckors skadeuppehåll i jan-feb och nu influensa med 1 veckas totalstopp och antagligen 1-2 veckor till innan kroppen återhämtat sig helt. Kollade bakåt i träningsdagboken på Jogg och konstaterade att jag inte sprungit så lite under årets 3 första månader något år sedan jag blev ultralöpare 2009. Snittet för dessa 3 månader är 86 mil, med en toppnotering på 103, i år har det bara blivit 68.

Nu är det nog inte så illa som det låter får man hoppas, den under många år uppbyggda uthålligheten, "hållbarheten", löptekniken och styrkan försvinner inte så snabbt. Än finns det tid att bygga vidare från denna grund. Den träning som jag kunnat få till har dessutom varit väldigt bra anpassad för att bygga inför Dragons Back, inte minns 10-mila-helgen på Bruksleden för 3 veckor sedan.

När man nu inte kunnat träna fysiskt så har det fått bli lite mentalt istället, titta på lite lämpliga filmer från brittiska berg, läsa lite brittiska traillöpartidningar och börja fundera mera seriöst på packningen. Packningen blir en utmaning i sig. Allt man behöver för 5 dagar i Wales berg skall rymmas i 2 st dry-bags. En på 59 liter, för sovsäck, liggunderlag, ombyten och vad man behöver i nattlägret och en på 22 liter som används som "drop-bag" ute på banan varje dag. Även om man inte behöver ha med eget tält och mat till lägren så lär det bli en del val att göra innan allt har fått plats. Visserligen är det högsommar, men i Wales är det definitivt ingen vädergaranti, man lär vara utrustad även för en vecka i non-stop regn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar