torsdag 4 september 2014

Lite på gränsen vid Col de Tende

Tänkte bjuda på lite bilder från i söndags också, man kan aldrig få för mycket av berg, eller kan man?

Hade spanat in på kartan att det troligen skulle gå att ta bilen upp till ett pass på 1800 meters höjd, på gränsen mellan Italien och Frankrike, däruppe verkade det gå en liten grusväg som var markerad som cykelled utmed gränsen. Kändes som ett bra val, sparade en massa höjdmeter för att komma upp och var sugen på lite mera lättlöpt underlag efter KEX och en kuperad dag i lördags.
När jag väl insett att jag skulle lite på kartan och inte på den Italienska vägskyltningen, som lurade in mig i den enkelriktade långa tunneln till Frankrike, så kom jag upp i passet. Solen sken i dag också och där fanns ett litet Chalet att äta lunch på innan jag gav mig ut. Det blev perfekt lättlöpt grusväg på Italienska sidan, med lätt stigning uppåt 2200 meter ungefär en mil bort, sedan vände jag och tog småstigar tillbaka i Frankrike. Skön omväxling och mäktiga vyer.
Chalet le Marmotte, perfekt startpunkt efter en tidig lunch
Kommit en bit bort, Chalet ligger därborta vid det gräsklädda passet
Mitt ute i ingenstans låg en lien "fäbod", vad det nu heter på Italienska
Det går lite uppåt...
...och nedåt
Passade på att få en bild tagen efter att ha visat några cyklister utan karta tillrätta ;-)
Col de la Boaira, här vänder jag, men gränsvägen fortsätter
Tar stigen tillbaka på franska sidan istället, lite mer kuperat
Vänder mig om och ser Italien till vänster, Frankrike till höger
Molnen sveper in men lämnar en liten glugg i passet att passera
Lite märklig känsla att stå här, 1000 meter över tunnelmynningen på Franska sidan...
...lika långt ned till mynningen på Italienska sidan.... 
...och bara 3 km tunnel genom berget härunder
Lämningar från när gränsen inte vara lika fredlig

2 kommentarer:

  1. Vilken utsikt! och vilka berg...måste var underbart att ta sig upp för

    SvaraRadera