lördag 21 juni 2014

Snart dags igen, 6 dagar kvar till LUT

Nu börjar det närma sig lopp igen, ett av årets stora mål, om 6 dagar och 3 timmar står jag på startlinjen tillsammans med 900 andra nere i Cortina i Italien.

Det är dags för Lavaredo Ultra Trail, en bergsultra i Dolomiterna på 119 km och 5850 höjdmeter med ungefär samma upplägg som UTMB, fast "bara" ungefär två tredjedelar både i längd och höjdmeter.

Starten går klockan 23 på fredag kväll så det börjar med pannlampa över de första bergen och det kan bli lite extra utmanande för väderprognosen just nu säger dimma under natten.
Vädret ser inte så lysande ut under resten av dygnet med lite regn och låga temperaturer. Prognosen är för Cortina så det lär vara kallare uppe i bergen när vi är uppe och springer runt 2300 meters höjd.
Inte många meter som är plant och speciellt under de sista 4 milen är det kupering på höga höjder hela tiden med 3 passager som är markerade som "difficult". Under en del av denna höghöjdsträcka blir det dessutom troligen mörkerlöpning igen, solen går ned kl 21 då har vi varit ute i 22 timmar och jag är tveksam till om hinner runt på under 22 h. Mitt "tidsschema" slutar på knappt 27 h baserat på erfarenheten från UTMB, men det kan diffa väldigt mycket beroende på underlaget. Att jag troligen inte kommer under 22 h innebär tyvärr också att jag missar kvalificeringen till Western States lottningen, eftersom LUT är kortare än 100 miles räcker det inte att fullfölja inom loppets max.tid, Western States har satt en egen tuffare tidsgräns. Nu har jag visserligen andra mål för nästa sommar men det hade ju varit bra att samla på sig ytterligare en lott till WS.

För dom som vill följa med kommer det troligen uppdateringar på min Facebook sida när jag passerar kontrollerna under loppet om tekniken fungerar. Vid den här tiden nästa lördag vet jag om det blev ett lopp i regnmoln, eller om de fina vyerna som loppet marknadsförs med har lyckats visa sig.

2 kommentarer:

  1. Woohooo vilka lopp du gör! Jag hoppas det är OK att jag lägger till dig på FB.. detta vil jag följa... Stort Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är bara att haka på på Fb, om nu tekniken funkar, det var lite skum registrering och delvis på Italienska.

      Radera