torsdag 8 maj 2014

GL3D - Day 1

Första kontrollen är tagen (Foto: Kerstin)
Klockan i mobilen ringde klockan 5, nu var det dags. Bara att kliva upp, sätta på sig löparkläderna och gå ut till bilen för att hämta frukosten som stod där på kylning. Det lilla stället vi bodde på fixade inte frukost så tidigt så istället för en Full English Breakfast före start blev det youghurt, müsli och mackor som vi köpt på affären i går och det kanske passade våra svenska magar bättre. Efter frukosten, in med allt i bilen och vi rullade ned till Pooley Bridge.

Vi lämnade in våra sjösäckar direkt innan kön blev för lång sedan var det bara att vänta. Vi satt mest i bilen och diskuterade vägval det var lite kyligt ute på morgon, helt igenmulet men ganska höga moln som höll sig ovanför bergstopparna. 7.15 gick starten, eller rättare sagt det blev en gemensam avmarsch genom Pooley Bridge ned till kajen vid sjön. Som vi misstänkt under resan hit var starttiden så definitivt satt eftersom vi skulle åka båt över halva sjön till den egentliga startplatsen vid Howtown.

Inlämning och kontrollvägning av sjösäckar, med allt man behöver för
3 dagar på fjället, max 13 kg fick dom väga för att vara rättvist.  
Lugn start med promenad till båten förbi Sun Inn
där vi skall bo efter loppet, men först skall vi ut och springa lite
Dags för en båttur till starten
Framme vid bryggan i Howtown (som inte är en "town" utan bara en liten gård) var det bara att komma av båten och ställa sig i kö i startfållen. Alla släpptes iväg med fri starttid och lite lagom mellanrum, startstämpling med SI-pinnen gjorde ändå att man fick sin rätta tid. Kul och samtidigt lite spännande att stå där, nu var det ju definitivt dags.
Trångt i startkön, nästan alla är ivriga att komma iväg
Gänget från västra Mälardalen är startklara
(mina nya glasögon med "gubblins" i kanten för att kunna läsa kartan
fungerade perfekt, även i dimma och regn skulle det visa sig)
Eftersom Henrik valt A banan startar jag tillsammans med Kerstin och Niklas, har tänkt haka på så länge tempot känns OK och dom kan kanske behöva lite hjälp med orienteringen till en början. Vi sticker iväg och ungefär 500 meter går det lätt på en plan asfalterad väg, sen är det bara att börja tugga höjdmeter. Första kontrollen sitter precis som de allra flesta på en av topparna, vi skall klättra lite drygt 500 höjdmeter från starten vid sjön upp till toppen av Place Fell 5 km bort. Det känns perfekt, vi knatar på i ett bra tempo uppför grässluttningen, det är precis lagom varmt med 10-12 grader, ingen sol och höga moln. Äntligen är vi igång och allt verkar fungera bra så här långt.
På väg upp mot Place Fell, starten längst ut i den bortre dalen syns inte längre
Kontrollen är inga problem att hitta, skärmen är fastsatt mitt på toppröset (bilden i början). 54 minuter tog det upp hit, men när man väl är på toppen är det bara att springa ned igen. Vi skulle ned alla de 500 metrarna igen på det mer lättsprungna vägval vi valt istället för att springa på en troligen kuperad och stenig led på fjället. Ner genom en liten by och sen upp igen, nu var det riktigt brant och ytterligare lite högre upp till toppen av Grey Crag.
Passerade en fin lien by, men vi är på väg till toppen där borta, Grey Crag
Inte direkt lättsprunget när man skall upp 400 höjdmeter på 1 km
Kontroll nr 2 och än hänger jag visst med
Nu skall vi hålla oss mera uppe i bergen ett tag och kan njuta av ett fantastiskt öppet och vidsträckt landskap med berg, sjöar och byar i ett enda virrvarr. Även om vi håller oss uppe i bergen några sträckor så är det ned och upp hela tiden, 300-400 meter ned och så upp igen.. och igen. Efter tredje kontrollen låter jag Niklas och Kerstin dra iväg, känner att jag behöver ta det en aning lugnare om det skall hålla hela vägen. Jag har dom inom synhåll nere vid fjärde kontrollen och på väg upp till 5'an chansar jag med att haka på några britter uppför en brant sluttning med lite klippor och sten istället för att ta den längre vägen upp på en stenig och brant led. Kanske kan komma förbi Kerstin och Niklas igen.
Leden gick upp bakom sjön till passet, min genväg runt klippan till höger,
kontrollen sitter på toppen ovanför klippan
Klättringen går bra, det blev inga stora svårigheter, men när jag kommer upp ser jag dom inte åt något håll så det är svårt att gissa om jag är före eller efter, bara att fortsätta och se om dom kommer i kapp, men det visade sig senare när jag kom i mål att dom vara före. Nu kom dagens härligaste sträcka, en förhållandevis lätt löpning på bergskammarna som mestadels gick lagom mycket utför. Vilka vyer det var.
Lätt utförslöpa på kammen mot toppen Yoke, dagens finaste sträcka 
Efter dagens 6:e kontrollen uppe på Yoke, var det slut med bergen för i dag, men det var en bra bit kvar till mål, ca 13 km och 2 kontroller kvar. Den här sträckan var nog den tråkigaste på alla 3 dagarna, var i stort sett själv hela tiden, en lång sträcka som var lätt utför gick knappt att springa för "vägen" var extremt stenig, sen kom en lång sträcka över en flack hed innan äntligen målet i River Kent Valley uppenbarade sig. 44,6 km sprang jag i dag, en kilometer kortare än banläggarens optimala vägval så tydligen var inte alla vägval de rätta. Det tog mig 7.35 totalt och jag lyckades hålla mig inom gränsen 50% plus på segrartiden, trots att det var en rejält överlägens segrartid.
Dagens resultat för min del och den bergigaste delen av banan.
Dagens höjdprofil
Skönt att vara i mål, tvätta av sig lite i bäcken, dra på torra kläder, sätta upp tältet, äta lite frystorkat, eftersancka och försnacka inför morgondagen, äten en omgång frystorkat till, fixa iordning prylarna lite och göra sig klar för en tidigt start i morgon, då blir det längre och en tuffare bansträckning. Tuffare på många sätt skulle det visa sig, men det återkommer jag till, här kommer istället lite bilder från lägerlivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar