fredag 27 december 2013

En blöt jul...

En blöt jul har det varit, vädret alltså, och fortsätta på samma tema skall det tydligen göra. Känns som att det är långt till vintern att vi fortfarande är djupt inne i Novembermörkret. Väderprognosen på TV'n i går talade sitt tydliga språk och visade en bild jag tror jag aldrig har sett. På 5-dygnsprognosens 2 Sverigekartor var det en helt illröd och en helt djupblå, illröd eftersom hela landet har mycket över normal temperatur och illblå eftersom hela landet skall få mycket nederbörd. Jag tror aldrig jag sett att det varit så över hela landet samtidigt. Det illröda betyder många plusgrader i hela landet utom lite minus i fjällen och norra Norrland, det illblå att det är regn vi kommer få i större delen av landet.

Regnat har det gjort mer eller mindre varje dag i julhelgen, i morse var det faktiskt lite slask i regnet, så mycket att det blev vitt på marken en stund men det gick snart över, när det var dags för en löprunda ett par varv på MTB spåret på eftermiddagen så var det bara blött igen, riktigt blött.
Blytunga moln som lagt sig nästan på marken
För en knapp vecka sedan vände det i varje fall, ljuset är på väg tillbaka. Dagarna har faktiskt börjat bli lite lite längre nu även om det är svårt att upptäcka under det blytunga täcket. Det är bara att ställa in siktet mot nästa år, bita ihop och ge sig ut i blötvädret igen.

1 kommentar:

  1. Jag tror att vädret är så här himmelskt bra på grund av att det matar in massiva mängder varm sydlig vind hela tiden. Hade varit en annan femma om det hade varit sträng nordan. För mig får det gärna vara plusgrader resten av året och de kommande 40 åren, så att jag får fortsätta spika in tresiffriga träningsvolymer vecka efter vecka efter vecka.. ;-)

    SvaraRadera