måndag 1 juli 2013

Halva året och 200 mil

Nu har vi precis passerat mitten av året och när det gäller träningen så har första halvan blivit riktigt bra för min del när man tittar i backspegel. Med en liten skada i november förra året och ett UTMB i planen för slutet av augusti i år så fanns det inte så stora marginaler när året började. Det gällde att bli kvitt skadan kvickt och sen komma igång utan att den kom tillbaka, samtidigt behövs det en del mil och höjdmeter i benen inför UTMB.

Efter att jag klev av från banan på Bislett 24h i början av december fick det bli en helt löpfri månad i december. Det onda i högerbenet försvann sakta men säkert och efter nyår var det dags att testa benen igen. Kunde inte vara på ett bättre ställe än La Palma då, lagom varmt och en suveränt häftig miljö att springa i.
La Palma - en bra start på året och återkomsten till löpträningen
Sedan dess har det rullat på med stadigt ökande mängd, från 23 mil i januari till 43 mil i juni.  Har också kunnat köra massor av nyttig cirkelfys på Friskis, 2-3 pass cirkelfys i veckan i början men nu bara 1 pass för att få mer tid till löpning. I löpningen har det blivit så mycket trail det går att få till i Västerås och lite höjdmeter har jag också fått till men där skulle det kunna vara lite mera. Total träningstid under första halvåret (löpning + cirkelfys) blev 230 h, i snitt 1 h och 20 min om dagen effektiv träningstid.
Nu blir det lite lugnare denna vecka med en start i Vansbro Marathon som sista tävling innan UTMB, sen kommer ett extra långt pass som inledning på semestern i mitten av juli. Efter det blir det så mycket fokus som möjligt på teknisk trail och höjdmeter, sen får vi se, om 60 dagar gäller det.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Vart planerar du att träna teknisk trail?? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en 2-mils runda här utanför stan som jag försöker förlänga mera. Sen blir det lite semester vid sörmlandskusten och kanske någon tur upp till era skogar.

      Radera