söndag 14 april 2013

Islossning

I år hoppade jag över TEC som många har kämpat sig igenom i Täbyskogarna under helgen, det är träning som gäller nu i vår för min del även om jag har valt några "lagom" tävlingar som ett led i träningen för att få lite omväxling.

Vår föreseten, i dag var första dagen med riktig vårkänsla, fösta dagen efter att temperaturen har hållit sig på plussidan i mer än ett dygn i sträck, dessutom började solen titta fram lite på eftermiddagen lagom  när jag skulle ge mig ut på ett nytt glaciärpass i Rocklundaskogen.

Det är fortfarande lika mycket is och snö på spåret men nu med lite mera värme och efter ett dygn med regn så har islossningen början. Den stenhårt packade snön börjar mjukna så nu blir det mera styrketräning att springa och på de ställen där isen är tunn börjar det lossna lite. Den lilla glaciärsprickan på spåret har nu ätit sig ned och vidgats så det är knappt man kan hoppa över. Issjön på den ena sidan spåret rinner tvärs över och försvinner ned i ett litet vattenfall på andra sidan.

Lite annorlunda landskap i Rocklundaskogen nu för tiden, extra kul att springa när det förändras från dag till dag. Det känns som att glaciärlöpningen är nyttig för styrka och stabilitet i vristerna, bra träning inför kommande utmaningar i bergen i sommar, av veckans 8 mil blev 6,5 på is och snö i skogen. Vi får se vad som hinner hända nu med en veckas värme till nästa besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar