söndag 3 februari 2013

På rätt väg

En liten lägesrapport så här när det gått en månad av året, det känns som att det är på rätt väg. Hela december blev det bara alternativ träning helt utan löpning men sedan nyår har jag börjat nöta skor igen.

Har lyckats hålla ganska bra i handbromsen tycker jag med en kontrollerad ökning av löpmängden. Det blev visserligen lite mer spring än det var tänkt den första veckan, men det gick inte riktigt att låta bli i den miljön som det var nere på La Palma. Körde inte allt för långa pass där nere, men det blev ett par riktigt kuperade. Efter La Palma har det blivit 4 veckor med mycket styrka, har i stort sett kört 3 pass i veckan med cirkelfys eller liknande, plus 4 löppass. Löpmängden under januari har legat runt 5 mil i veckan så totalt blev det "bara" 228 km.

228 är inte så mycket med tanke på grundträningsperioden inför årets utmaningar, men jag är nöjd med att fått till en bra start utan att det blivit några fortsatta problem med vristen/benet. Det har känts lite några gånger men det har försvunnit fort igen, hade jag inte haft problemet innan hade jag nog inte reflekterat över det som känts nu, man känner liksom efter lite mera nu.

Det jag har konstaterat är att det känns lite om jag kör riktigt fort eller om jag kör plant och monotont, men ingenting om jag kör kuperat, lite lugnare och gärna med knöligt underlag. I går t.e.x blev det 22 km med broddar på MTB-spåret och Rocklundaspåret, bara is och hårdpackad snö... inga känningar. Känns ju bra med tanke på vilka lopp det är som gäller i år, inte är dom plana och inte lär det gå så fort heller.

Nu är det februari och det är dags att öka löpmängden och längden, skall minska ned lite på styrkan istället nu när det finns en bra grund med den. Säsongen närmar sig, det är bara 6 veckor kvar tills det är dags för EcoTrail de Paris.

Januari började i solen på La Palma...
...sen blev det kallare löprundor och kontraster, men det är fint här hemma också ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar