torsdag 10 januari 2013

Ruta de los Volcanes

Lite sent inlägg på bloggen pga nätverksproblem på hotellet, men nu är jag hemma i vintern igen.

Vilken start det blev på det nya året. Jag förflyttade mig från en svensk "ruta" till en spansk "ruta", från ruta 1 till Ruta de los Volcanes på La Palma. Det blev en träningstur som nog är en av de häftigaste jag gjort hitills under mina 40 år i löparskorna.

Någon har utsett La Palma till den bergigaste platsen på jorden och det kanske stämmer. Högsta punkten på den lilla ön är 2426 möh och allt mellan havet och toppen är bara raviner och åter raviner. Genom århundraden har man förflyttat sig på ön genom att skappa stigar upp till bergskammen mitt på ön, följa bergskammen till ovanför dit man skall och sen en ny stig ned igen, betydligt bättre än att forcera alla raviner. I dag har dessa urgamla stigar blivit ett nätverk med ca 100 mil vandringleder, leder som naturligtvis också är perfekta att "springa" på om man vill ha mycket höjdmeter.

Den mest populära leden är Ruta de los Volcanes, den följer en del av bergskammen mitt på ön genom ett fantastiskt vuklanlandskap, lite bilder berättar bättre än ord, det blev en hel del fotostopp på vägen. Jag följde leden till det mest sevärda området, rundade några vulkankratar och kom upp på några topppar innan jag vände tillbaka till bilen. 15 km med nära 1000 höjdmter i ett fantastiskt annorlunda landskap.




1 kommentar: