onsdag 5 september 2012

Höstplanering

Nu har det blivit höst och vi som inte ens haft någon riktig sommar, men men, det är ju som det är med vädret bara att ta det som det blir. Man har ju fått väldigt påtagliga bevis i år att vädret inte är att lita på.

Första helgen på hösten, första helgen i september alltså, är det alltid Västerås Halvmara. En riktigt kul och enkelt arrangerad halvmara av ABB IF som nu gick för 11 året i rad. Loppet växter lite varje år. För min del har det inte blivit någon fartträning alls i år så jag skulle ta detta som ett lite längre snabbdistanspass tänkte jag, köra på känslan bara. Känslan visade sig vara väldigt bra, gick klart fortare än jag trott, en halvmara på 1.31 i Rocklundaspåret känns rätt OK. Kanske var det lite formtoppningseffekt efter några lugna träningsveckor.
Foto: Per Johansson
Halvmaran fick bli slutpunkten på de lugna veckorna, nu är det dags att trappa upp träningen igen, satsar på ungefär 4 löppass, av olika slag, och 2 cirkelfyspass i veckan. Lite stegrande mängd i veckorna.

Sista lördagen i september har jag hittat på ett lite längre långpass som jag funderat på ett par år. Vi brukar ju ta tåget bort och springa 4-6 mil hem på vintern ibland, varför inte ta detta ett steg till? Lördagen den 29 är det Lidingöloppet, men varför trängas på stigarna därute på ön? Vi tar istället och springer till Stockholm och tar sen tåget hem. Det blir ett långpass på så där 11-12 mil med mat och fikastopp längs vägen, vi får se hur många som lockas med, information finns ute på Jogg.se, än så länge är det minst 5 som verkar komma med.

Lite tävlingar blir det också i höst...

Först SUM i mitten på oktober, en fin bana och ett perfekt arrangemang som är lättåtkomligt via tåget. Jag sprang för 2 år sedan, då var jag själv från Västerås, nu blir vi nog ett gäng.

1 december blir det återbesök under Bislett, dags att kuta runt där i 24 timmar igen. Hade först inte tänkt    åka dit i år, men Per och Robert skall och där lär ju inte vädret komma åt mig i varje fall, skulle möjligen vara väderkaos för SJ i så fall, det är ju inget ovanligt. Slog till och anmälde mig i sista minuten förra helgen, några dagar innan det blev fullt.

Nu är det bara att köra på med träningen och allt annat man skall hinna med också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar