fredag 31 augusti 2012

UTMB - var det en vinstlott jag fick?

Målet sedan ett par år var en UTMB start i år, just i detta nu skulle jag varit på väg mot torget i Chamonix för att om en knapp timma ge mig ut på dryga 16 mil i bergen runt Mont Blanc, för att komma tillbaka igen kanske om kanske sådär 40 timmar.

En nitlott i januari gjorde att jag istället sitter här framför datorn hemma vid skrivbordet och sneglar ut på en blygrå himmel efter ett dygns regnande. Jag trodde jag skulle sitta och reta mig på nitlotten, men den kanske visade sig vara en vinstlott !?

Nitlotten innebar att jag har en garanterad plats till nästa år, hoppas det inte ändras, sista gången dom kunde ha den regeln. Det innebar ju också ett år mer av förberedelser. I dag visade det sig att vinsten var större än så...

UTMB blir inte UTMB i år, för tredje året i rad ställer extremt väder till det för arrangörerna. 2010 blev loppet avbrutet efter några timmar p.g.a. regn och jordskred, det blev sen en omstart på en del av banan för vissa. Förra året fick dom flytta fram starten flera timmar tills det värsta vädret dragit förbi, sen gick starten mitt i skyfallet.

I år blir det ännu värre konsekvenser. I onsdags gick dom ut och varnade för snö och kyla, med -10 grader i wind chill, krav på 4 lager kläder mm. I dag, några timmar före start, bestämmer man sig för att korta ned och flytta till en reservbana som kryssar runt i dalgångarna, det blir "bara"103 km och 5682 höjdmeter, inget UTMB alltså. Vilken flop för dom som tagit sig dit efter år av väntan och träning, men säkerheten måste ju komma först. Nu blev ju mitt äventyr på Trail Ticino minst lika utmanande som ett rumphugget UTMB.

Skall bli spännande att se vad det blir av detta, kan det påverka anmälningsreglerna till nästa år? Ändrar dom banan på nytt för att göra den mindre "utsatt"? Och framförallt hur är vädret om ett år när jag förhoppningsvis står där på torget i Chamonix?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar