torsdag 2 augusti 2012

Airolo och mindre än 2 dagar kvar

Så var man då på plats i Airolo, jag kom fram i går kväll efter en resa med buss-buss-flyg-tåg-tåg. Praktiskt när man kan åka från dörr till dörr med mer eller mindre direkta byten. Först VL bussen hemma från gatan och till slut tåg från flygplatsen i Zürich tvärs genom Schweiz och genom Gotthardtunneln som mynnar ut i Airolo, där låg mitt hotel tvärs över gatan från stationen, smidigt, men det tog ändå 10 timmar. Tack vare att SAS var lite före tiden hann jag med ett tidigare tåg och sparade 2 timmar.
Det tidigare tåget gjorde också att solen inte hunnit gå ner så jag fick njuta av det alltid fantastiska Schweiziska landskapet från tågfönstret.
Solnedgång någonstans i Schweiz
Framme på hotellet kl 22, hann precis ut och få i mig en lasagne innan resturangen runt hörnet stängde, konstaterade också att det var fullmåne över bergen, kan ju vara bra med lite extra ljus under natten om det nu är klart väder då. Nu under natten vakande jag av ett rejäljt åskväder, det dånade sanslöst mycket mellan bergen, blir ju spännande om det kommer ett sånt natten jag är ute och kutar.

På förmiddagen i dag tog jag kabinen upp till Pesciüm som ligger på 1750 meters höjd sprang/gick en lätt runda upp till en topp på 2050 meter, blev drygt 6 km och kändes bra trots backar och höjden.
Pesciüm är sista matkontrollen på banan innan man skall nedför 600 meter till Airolo och in i målet.
Airolo, sista delan av banan är härifrån och dit ned, 600 meter utför.
Härifrån var det också fin utsikt över första delan av banan. Starten går nere till vänster i Airolo, går sen snett upp åt höger till den närmaste toppen i högerkant på bilden, dit är det 7,5 km och 1089 höjdmeter. Härifrån går det sen ned bakom bergkanten och fortsätter bort i bilden upp till molnen ungefär, dit vi kommer efter ytterligare 9 km och 750 höjdmeter.
När vi väl är uppe där, första gången över 2500 meter, så är det bara början. Därifrån är det 10 mil kvar och ytterligare 7000 meter klättring, innan  man får gå i mål i den långa utförslöpan ned till Airolo. Lite kittlande känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar