fredag 30 september 2011

Prylar upptill och nedtill

Lite om årets nyinvesteringar i min "löpargarderob"

Nedtill...


Jag bokstavligen snubblade ju över New Balance "barfotasko" Minimus Trail i USA i somras. Blev frälst redan efter första provrundan på MTB spåret i somras. Nu, ett par måander senare, kan jag bara konstatera att det håller i sig. Det har blivit Minimus varje gång på MTB spåret och den känns bara bra, fullständig kontroll i steget. Har sprungit lite även på vanliga spår och den kilometer på asfalt jag har till skogen, inga problem, men det är när det blir knixigt och ojämt dom kommer till sin rätt. Hade en tanke att prova Lidingö med dom men vågade inte riktigt, har ju bara kört ca 15 km långa pass i dom än så länge.

Nu så här på höstkanten har dom dessutom kommit till en ny användning, rengjorda från lera och damm blir dom perfekta inomhus också på F&S cirkelfyspass, även där mycket bättre kontroll på foten än med vanliga "tanks" till gympaskor.

Upptill...

Ny lampa är en av de saker som måste skaffas inför UTMB, hade turen inför TEC i våras att få låna och testa en Silva X-Trail Plus. Liten smidig LED lampa med riktigt bra ljus och ett litet pack med Li-jon batterier. Jag var nöjd med ljuset på TEC men den höll inte måttet i drifttid på batteriet, räckte inte hela natten. Det kan ha varit pga att jag inte motionerat det nya batteriet med några upp- och urladdningar. Oavsett vilket så är inte ett laddningsbart batteripack för 1000 kr så lyckat till UTMB, det lär inte räcka 2 nätter och det är svårt att fylla på.

Nu fick det istället bli köp av samma lampa men utan "plus", bara X-trail. Samma bra ljus men med 4 helt vanliga AA batterier som man kan byta varsomhelst, och 1000 kr billigare. Nu blir det lite provlöpning  i vinter så får vi se om den håller måttet. Ett första litet test är avklarat med godkänt resultat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar