måndag 6 juni 2011

Nu var det hett

I dag var det tänkt att bli ett litet specialinsatt långpass med tågutflykt till Ransta så här på Nationaldagen.
Kerstin, Roger och jag var inbokade, men det blev lite mera special än vanligt. Normalt brukar jag köpa min tågbiljett på nätet dagen innan, men inte denna gång. Jag sprang ned till stationen och hade siktat in mig på en kopp kaffe och biljettköp i lugn och ro innan tåget skulle gå 10.47.
Jag kom till stationen strax före halv samtidigt som tåget från Örebro kom in, drällde runt lite i lugn och ro när jag hör i högtalarna "Tåget till Sala 10.27 inväntar på spår 3B" !!!???
Efter några ögonblick blir jag medveten om vad dom sagt, det är ju mitt tåg, 10.27 var det, rusar upp på gångbron och nedför på rätt perong, då rullar tåget i väg. Det var fler som inte hann byta tåg, märkligt vad bråttom SJ har ibland.
Jag fick istället kolla med VL och hittade en buss till Sala 45 minuter senare, bara att vänta, fick ju i varje fall chansen att ta en kaffe som jag tänkt ;-)

Hoppade av bussen vid Gesala för att springa österut och möta upp Roger och Kertsin, det blev ganska bra timing med möte strax utanför Hedensberg. Vi fortsatte sen mot Tortuna, där dom 2 som sprungit längre behövde fylla på vatten i ryggan. Kerstin hade en kollega som bor i Tortuna så hon ringer och kollar om ett tankstopp. Det där med i Tortuna var ju lite relativt, visade sig vara på landet, 3,5 km öster on byn, så det blev en 7 km extra tur för vattendepån... men vi var ju ute för att springa långt...

Efter Tortuna hägrade ett glass-stopp i Tillberga, men vägen dit var riktigt seg, värmen och den brännande solen började ta ut sin rätt. Vi kom i varje fall fram 20 minuter innan macken stängde så vi fick både glass, dricka och kaffe, plus ett lite längre stopp à la Rune Larsson. Efter påfyllningen gick det relativt lätt tillbaka hem till stan, i varje fall i början, på slutet kändes värmen av rejält på nytt.

Temperaturen visade på 27 grader när jag kom hem efter 42 km passet, i skuggan, och skugga hade vi nästan ingen alls över alla fälten på den Västmanlänska slätten. Det blev ett riktigt rejält värmeträningspass i dag, hoppas man inte behöver ha nytta av det i Oslo om 3 veckor, några grader svalare då skadar inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar