onsdag 29 december 2010

Magisk vinterdag i Taberg

Vi åkte till Taberg för lite mellandagsjulfirande hos syster och resten av släkten. Det skulle bli lite mellandagsshopping i måndags i Jönköping, men solen sken det var -12 grader och det såg ut att bli en strålande fin vinterdag.
När resten av familjen åkte till stan följde jag med i löparkläderna för att springa hem genom Tabergsdalen istället. Släkten tycker nog det är lite märkligt val, men med ett sådant väder är det svårt att låta bli, och det blev bättre än väntat.
Söderut från stan genom Tabergsdalen mot en sol som man i varje fall kunde inbilla sig att den värmde lite. I början var det en vanlig fin vinterlöpning.

Munksjöbron i Jönköping


Bårarp


Nästan framme i Taberg


När jag kom utåt Taberg hade jag bestämt mig för att avsluta med en tur upp på toppen som ligger ca 150 meter över samhället. Det skulle bli en rejäl backe efter dryga 1,5 mils löpning. Lagom när jag kom dit hade låga dimmoln bildats över landskapet, den snötyngda toppen med frostklädda träd stack upp över molnen och solen sken. Jag har växt upp i Taberg i 21 år och säkert varit på toppen hundratals gånger men aldrig upplevt något liknande. Det var helt magiskt, som tur var hade jag kameran med mig.
Håll med om att vissa träningsrundor bjuder på lite mer upplevelser än andra !





2 kommentarer: