tisdag 17 augusti 2010

Flytta gränsen

Nu börjar det närma sig även för mig, att flytta gränsen en liten bit till alltså! Vertex förra helgen var en kul och utmanande tävling på en tuff bana, men det blev inte någon gräns flyttad. Varken km, höjdmeter eller timmar blev mer än förrut, men nu är det snart dags.

Nästa fredag kl 12.00 blir det start i Skövde 24h RM. För er som inte är så insatta i detta tokiga med att spinga långt innebär det kort och gott att kuta runt en 400 meters vanlig löparbana så långt man hinner på 24 h, enkelt, eller hur?

Nu har man ju hunnit lära sig lite under det senate året sen man började springa "bortom" maran, även om man är en ren nybörjare i sammanhanget än. Det är inte bara fysiken och psyket som måste tränas och tränas, det är också mycket praktiskt som skall fungera och som kroppen skall acceptera. Det gäller utrustning och det gäller mat. En sak har jag börjat lära mig efter att ha läst bloggar, artiklar och böcker, efter att ha pratat med folk och efter att ha gjort några egna små erfarenheter (läs, misstag) i Hallsberg och Ursvik. Framförallt har jag lärt mig 2 saker som riktigt viktiga, det gäller att ha en plan och det gäller att äta.

Nu har jag en plan! Skövde 24h är framförallt ett rejält flytt av gränsen, springa i 24h är en helt annan sak än mitt gamla max på 12h och mer vanliga 3-4 h på långpass och maror. Ändå är det bara en bit på vägen för att lära mig mera, UTMB blir närmare två dygn än ett.

Planen är att bryta ned 24 h i 6 delar á 4 timmar, som i sin tur delas i 4 delar á 1 h. Det blir att fokusera på en timma i taget och ha lite delmål var 4:e timma
Skall också fördela ut det kontinuerliga ätandet på dessa delar, så jag kanske får i mig mycket nog och med variation nog så magen och psyket pallar det. Har precis införskaffat en "matlåda" på 31 liter hos Clas Ohlsson, perfekt för syftet, fungerar även i regn. Den skall nu fyllas med ca 12.000 kcal av onyttigheter nyttiga för en ultralöpare. Med ett eget planerat förråd vet man att man får i sig tillräckligt, sen får arrangörens mat och småplock vara bonus och lite variation.

I planen ingår också att hålla lagom låg och jämn fart så det håller hela vägen, varvat med lite gåvila varje timma och helst lite längre gåvila var 4:e. Drömmålet är 20 mil, men det är kanske orealistikst så här en första gång, ett basmål att falla tillbaka på får vara 16 mil.

Det kommer mera om detta senare, nu gäller det att ladda kroppen och ge den lite återhämtning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar