söndag 4 juli 2010

Jorden runt... ett par varv

Nu har det gått alldeles för länge sedan jag tog paus i berättelsen hur det kunde bli så här. Det får bli bättring med bloggandet, nu har semestern börjat så det skall bli mer tid att på springa och blogga och allt annat man vill göra och inte bara en massa måsten.

Som sagt, tillbaka till historien. 1981 hamnade jag i Västerås, kortvarigt som jag trodde. Till en början var det i och för sig ganska kortvarigt, jag gick en internutbildning 1 år på ASEA för att bli idrifttagare på el-kraftanläggningar, efter det året blev det inte högskolan som jag tänkt, istället blev det ut och jobba i stora världen, den var lite större på den tiden än vad den är nuförtiden. Första jobbet var ett helt år i Qatar följt av ett halvt år i SaudiArabien. Efter det fick det räcka med Mellanöstern och nya ställen avlöste varandra, under de ca 4 år jag jobbade "ute" på heltid blev det dessutom, Malaysia, SydKorea, Wales, Argentina, Spanien, Frankrike, Canada, USA, Italien och lite i Sverige också.

Det blev inte så mycket sprungit under dessa år, jag får nog tacka en eller ett par gener för att jag bibehöll matchvikten ända. Trots allt så blev det ändå några löparupplevelser.
Redan efter en dryg månad i Qatar så arrangerades First Qatar Halfmarthon i Februari medans det fortfarnade var drägligt varmt. Vi var många från ASEA som jobbade i Qatar då så vi skulle ha några lag. Jag var den som var mest löpare och dessutom hade jag inte hunnit tappa så mycket av orienteringsformen, men jag hade inte tävlat så långt förrut. Nu när jag skriver detta roade jag mig med att gräva fram ett gammalt album med klipp från tiden i Qatar, till min förvåning visade det sig att jag har ett 10 min bättre pers på halvmaran än jag trodde. Jag kom runt på 1.17.17, 73 plats av ca 1300. Det skulle dröja 17 år innan jag sprang långlopp igen så jag har aldrig insett hur pass bra jag sprang då.
Året efter blev det mer löpning och en upplevelse som jag kommer ihåg mera av. Sommaren 1984 var det ett par killar som planerade en "Trans American Tour", en orienteringsresa tvärs över USA med buss. Jag hade anmält mig 2 år innan, när det väl var dags var det dels svårt att träna, var i Saudi sista halvåret, och dels svårt att bli ledig därifrån i tid. Jag kom i varje fall hem någon dag innan resan över till USA. När vi kom dit var vi 2 busslaster med orienterare som åkte över kontinenten, vi tävlade i en 10-dagars tävling på olika platser längst vägen och träffade då lokala klubbar, när vi kom till Californien var där en 5-dagars tävling, till slut blev det också en titt på OS i Los Angeles och lite "vanligt" turistande. En superhäftig resa med likasinnade, med många upplevelser och träffar med folk på ett helt annat sätt än på en vanlig resa. Mina resultat på tävlingarna var inte så lysande efter 1,5 år i Mellanösterns öknar, men det gjorde inget, det var en 5-veckors resa som var oförglömlig.
Efter detta blev det om möjligt ännu mindre löpning i två år, bara sporadiska träningar och inga tävlingar. När jag var hemma mellan jobben i Januari 1986, träffade jag ANN hemma i Västerås, det blev dags att kasta ankar igen, men det får bli en fortsätting nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar